اذعان مونسان به ضعف در بازاریابی گردشگری؛

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران آغاز به کار کرد‌. این نمایشگاه که با محورهای گُل، غذا، کودک، خانواده، طبیعت‌گردی، ورزش و سلامت محصولات جدیدی را عرضه خواهد کرد از سه‌شنبه، سوم بهمن‌ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور جمعی از کشورهای خارجی افتتاح شد‌.
مراسم افتتاحیه نمایشگاه با استقبال فراوانی از سوی دست‌اندرکاران و فعالان گردشگری روبه‌رو شد به‌طوری‌که سالن افتتاحیه با کمبود جا مواجه شد و بسیاری از مهمانان ایستاده این مراسم را دنبال کردند‌. این نمایشگاه که ساعت بازدید آن از ۹ صبح تا ۶ عصر است تا روز جمعه ۶ بهمن‌ماه ادامه دارد‌.
محوطه نمایشگاه همچنان با تبلیغات محدودی همراه است و در فاصله دورتر از محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، تبلیغاتی از نمایشگاه گردشگری تهران دیده نمی‌شود؛ مشکلی که این نمایشگاه هر سال با آن روبه‌رو بوده است‌. این در حالی است که فرهاد امینیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های تهران وعده داده بود تبلیغات امسال پررنگ‌تر باشد‌.
همچنین در محوطه نمایشگاه تابلوهای راهنمایی کمی وجود دارد و بیشتر مراجعه‌کنندگان در ساعات اولیه دیروز برای پیدا کردن سالن‌ها با مشکل روبه‌رو بودند‌.


افتتاحیه نمایشگاه با سخنرانی برخی مقامات همچون معاون گردشگری همراه بود‌. محمد محب‌خدایی معاون گردشگری کشور با بیان اینکه این نمایشگاه با شعار «ایران، فراتر از انتظار» آغاز به کار کرده است، افزود: نمایشگاه‌های گردشگری قابلیت ایجاد توازن در این صنعت را دارند‌. این رویداد برای منطقه فرصتی را فراهم می‌کند تا تمایز خود را به اثبات برسانیم‌.
او همچنین گفت: ویژگی امسال نمایشگاه گردشگری تهران انعکاس ظرفیت‌های هر استان بر اساس پارامترهای رقابت‌پذیری است‌.
خدایی سپس گفت: برنامه‌ریزی و آینده‌نگری رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر این است که کل فضای نمایشگاه بین‌المللی تهران سال آینده در اختیار این نمایشگاه قرار گیرد‌.
جمشید حمزه‌زاده دبیر مجمع هماهنگی تشکل‌های گردشگری در ادامه با اشاره به مشکلات صنعت گردشگری در کشور گفت: تحمیل مالیات‌های سنگین، وام‌های گران بانکی، جرایم بیمه تامین اجتماعی، فقدان برنامه جامع توسعه گردشگری، برخوردهای سلیقه‌ای، عدم وجود قوانین تسریع‌کننده و اجرای نادرست قوانین از جمله موانع پیش روی توسعه صنعت گردشگری است‌.
او با طلب مشارکت جدی بخش خصوصی و دولتی در فرآیند توسعه این صنعت پیشنهادهایی را برای بهبود وضعیت ارائه کرد که بازنگری در قوانین توسعه گردشگری با مشارکت همه عناصر و ارکان و نخبگان فکری، تشکیل کارگروه توسعه گردشگری مرکب از بخش دولتی و خصوصی برای برنامه‌ریزی و پیگیری آنها، تسریع اجرای بندهای ۹۸ و ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه در ارتباط با واگذاری امور بخش خصوصی، ضرورت ایجاد نگاه یکپارچه و حذف برخوردهای سلیقه‌ای، ثبات مدیریت و استفاده از مدیران باتجربه و ارائه مشوق‌های مالی و غیرمالی نظیر تسهیلات بانکی ارزان، حذف مالیات و ارزش‌افزوده و معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاران از آن جمله بود‌.
مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته با همراهی موسیقی نواحی و اقوام ایرانی ادامه پیدا کرد‌.
در نمایشگاه همچنین از سند ملی گردشگری نیز رونمایی شد‌. پس از پایان سخنرانی‌ها یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران رسما افتتاح خواهد شد‌.
مراسم افتتاحیه با حضور جمعی از سفرا، وزیر کار و شماری از نمایندگان مجلس مدیران استان‌ها و فعالان خصوصی گردشگری نیز همراه بود‌.
ماموریت‌های سنگین گردشگری در سال ۹۷
معاون رییس جمهور نسبت به افزایش قیمت محصولات گردشگری معترض شد و گفت: همه قبول داریم که این بخش با مشکل روبه‌رو است و باید کمک کنیم کنترل قیمت در سفر اتفاق افتد‌.
علی‌اصغر مونسان در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران با اشاره به وضعیت موجود گردشگری کشور برنامه‌های در اولویت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را برای سال آینده برشمرد و افزود: یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های گردشگری در سال آینده تدوین برنامه ملی برای توسعه است که همزمان با آن باید روی تقویت همکاری مدیران دولتی و غیردولتی در حوزه کسب و کار، حمایت از کارآفرینان خالق و نیروهای نخبه، تنوع‌بخشی موضوعات و محصولات گردشگری، زمینه‌سازی برای بهره‌گیری اطلاعات، شهر گردشگری، بوم‌گردی و قانون حمایت از اشتغال روستایی متمرکز شد‌.
او در ادامه گفت: افزایش شمار بوم‌گردی‌ها به ۲۰۰۰ واحد از سیاست‌های مهم این سازمان است که با در نظر گرفتن ایجاد اشتغال برای هشت نفر در هر واحد، انتظار تولید ۱۶ هزار شغل از طریق بوم‌گردی را داریم‌.
به گفته مونسان تقویت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، بازاریابی و تبلیغات، استفاده حداکثر از داشته‌ها و کنترل قیمت از دیگر اهداف و اولویت‌های این سازمان برای سال آینده است‌.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به ضعف بازاریابی و تبلیغات در این حوزه اظهار کرد: اگر در تبلیغات نتوانیم آنچه داریم را بروز دهیم جاذبه‌هایمان به صورت بالقوه باقی خواهد ماند‌ یعنی همین وضعیتی که در حال حاضر داریم‌.
او گفت: پنج میلیون گردشگر نشان می‌دهد هنوز داشته‌هایمان را نتوانسته‌ایم بروز دهیم‌. مونسان سپس از طراحی برنامه‌های مختص به هر استان مبتنی بر محصول خبر داد و گفت: صنعت گردشگری وابسته به فرصت‌های زمانی و مکانی است‌. نمی‌توان برای همه مناطق یک برنامه اجرا کرد‌. برنامه‌ها باید بر اساس مزیت هر استان باشد که این اتفاق رخ داده و به زودی ابلاغ می‌شود‌.
معاون رییس‌جمهور همچنین گفت: ایجاد ۱۳۷ هزار شغل به گردن سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افتاده که ماموریت سنگینی است، اگرچه متناسب با این ماموریت امکانات و بودجه در اختیار سازمان نیست‌.
مونسان همچنین به یازدهمین نمایشگاه گردشگری تهران اشاره کرد و افزود: این رویداد فرصتی برای ارائه محصولات گردشگری حلال، کودک، خانواده، غذا، سفر به مقاصد ناشناخته، اقوام ایرانی، صنایع‌دستی و سوغات است‌.